Εψαχνα εναγωνιως να βρω το video της Εύας Στεφανή, αν ακούσατε, το γνωστο με το αιδοίο που απ' ότι ακουσα το παρακολουθει ο θεατης μεσα από μία κλειδαρότρυπα και παράλληλα ακουγεται ένα μέρος του εθνικου μας ύμνου.
Δε θα κανω κανένα σχόλιο, γιατι όλα έχουν ξαναειπωθεί με την ευκαιρία παλαιότερων κρουσματων καταστολής "άσεμνων" έργων.
Η γνωμη μου είναι, χωρις να το εχω δεί το video, πως στην τεχνη, έχει μεγαλη αξια η υποκειμενικότητα της ερμηνείας. Αυτο που ο Α. θα θεωρήσει προσβολή εθνικού συμβόλου ή της "δημόσιας αιδούς" (μπα και ποιά ακριβώς είναι η δημοσια αιδώς;) ο Β. θα το κρίνει ως απεικόνιση του ποιός ακριβώς "πληρώνει τη νύφη " σε περιπτώσεις πολέμων. Με δίκαιη ή άδικη αιτία...
Η συνεπής τήρηση της αρχής της ελευθερίας της έκφρασης, συνεπάγεται αβαρίες και δεν είναι παντα ανώδυνη για τους υποστηρικτές της, υπο την έννοια ότι διατρεχουν τον κίνδυνο να πρέπει ν' ανεχτούν ένα εργο το το οποίο τους ενοχλεί.
Ο George Οrwell είπε το εξής: "if liberty means anything at all, it means exactly to tell people what they don't want to hear". Κι εγώ προσυπογράφω.
auburn Kate
( και επειδή το "καθετο στόμα" φαίνεται ότι ακομη φοβίζει, ορίστε ένα εδώ, GUSTAVE COURBET- L'origine du monde,για να "συνομιλησετε".)
9 σχόλια:
Η λογοκρισία, σε μιά πολιτισμένη κοινωνία, είναι κάτι κακό, και μάλιστα σε επίπεδο ταμπού. Δηλαδή δεν πρέπει να μπαίνει καν στο τραπέζι η συζήτηση περί του πότε επιτρέπεται.
Τό θέμα όμως το βλέπουμε λίγο μονόπλευρα.
Η άποψή μου είναι ότι το έργο δεν έπρεπε να κατέβει, αλλά από την άλλη μεριά, θεωρώ το έργο πέρα για πέρα απολίτιστο. Γιατί αν είσαι πολιτισμένος, δεν προσβάλεις κάτι που για κάποιους (έστω και μειοψηφίες) είναι ιερό, και μάλιστα σεβόμενος τον δικό τους ορισμό περί του τι είναι προσβολή. (αφού γι'αυτούς είναι ιερό).
Κάτι παρόμοιο συνέβη με τα σκίτσα του Μωάμεθ.
Είναι αδιανόητο που λογοκρίθηκαν, τελικά, και μάλιστα εν μέσω απειλών από τους θιγόμενους, αλλά είναι και έλειψη πολιτισμού η προσβολή των ιερών κάποιων ανθρώπων.
Θέλω να καταλλήξω , πως η αντίθεσή μου στην λογοκρισία του συγκεκριμένου έργου, σε καμία περίπτωση δεν συνιστά συμπάθεια στην εν λόγω καλλιτέχνιδα.
@jef costello: ανοίγεις μεγαλη κουβεντα! Δεν είναι ανησυχητικο που ακομη το σεξ και η θρησκεία ακομη ενοχλούν και προκαλούν τετοιες καταστασεις;Δεν το είδα, επαναλαμβάνω, κι ενδεχομένως να με απωθούσε. κατι μου λει ομως πως ενόχλησε περισσότερο επιδή άκριβώς έδειχνε το γυναικείο γεννητικό οργανο.. Παλι οι γυναίκες την πλήρωσαν, να είσαι σίγουρος.. Εχει ένα προβλημα η σελίδα με τον πίνακα ,θα το φτιαξω ελπίζω!
Μπα, δεν νομίζω ότι φταίει που ήταν γυναικείο.
Εξάλλου η Ελληνική νομοθεσία ορίζει ως πορνό (ακατάλληλες για κάτω των 18 δηλαδή) σκηνές που δείχνουν ανδρικό όργανο σε στύση.
Επί του θέματος, η κυρία αυτή έπρεπε να είναι πιό ευγενική...
Το θέμα που ενόχλησε δεν ήταν το σέξ, αλλά ο εθνικός ύμνος.
Είναι απόλυτα έγκυρο , να μην νιώθει κάποιος τίποτα για τον εθνικό ύμνο, ή και να έχει αρνητικά συναισθήματα, δεν είναι σωστό όμως να τον προσβάλλει, έστω και αν με τα δικά του κριτήρια θεωρεί πως δεν τον προσβάλλει.
Επειδή είναι κάτι ιερό γιά κάποιους, τα κριτήρια αυτά δεν είναι απαραίτητο να είναι λογικά.
Το αν το "ιερό" έχει θέση στη ζωή μας είναι μιά μεγάλη κουβέντα μ εύκολη απάντηση.
Το ξαναλέω, ο πολιτισμένος σέβεται τα ιερά σύμβολα του συνανθρώπου του, με όρους του συνανθρώπου του.
Να το πω και με ένα ακραίο παράδειγμα.
Είναι πολιτισμένο να πάω σε ένα νεκροταφείο (όπου μπορεί να έχω αγοράσει και κάποιο χώρο, για να μη σταθούμε στα technicalities) και να παρουσιάσω ότι έιδους τέχνη μου έρθει στο κεφάλι;
Δεν πρέπει να πάρω υπόψη μου τι σημαίνει ο χώρος γιά κάποιους;
@jef costello: συμφωνώ κατ' αρχήν.Οσο για το αν ενόχλησε το γυναικείο ή όχι, αυτο το ξερει ο καθενας που είδε το video και προσπαθησε αν εκλογικεύσει αυτ΄που του προκαλεσε ενδεχομένως. Δεν ήξερα αυτη τη λεπτομερεια της νομοθετικης απαγόρευσης. Ετσι συντηρείται ο μύθος σας αγαπητέ! Των ανδρών εννοώ, ο κατηραμενος οφις που δεν ξερουμε πως ακριβώς είναι, και προκαλεί δέος... Αλλα το κρατος είναι φτιαγμενο από αντρες ως επι το πλείστον, αρα. Αυτο που λες το έχουν θίξει και φιλοσοφοι, στο πλαίσιο της κοσμοθεωρητικής διαφωνίας.Φοβαμαι πως πρέπει να υπαρχει και καποια αντικειμενικη ερμηνεία σχετικα με το "ιερό" και το άσεμνο. Αλλιώς δεν θα μπορεί να ειπωθεί τίποτα χωρίς να παραβιάσουμε καποιον κανόνα. Ο Μιλλ μιλούσε για την αρχή της βλάβης μονο, ως ανεκτό περιορισμο της ελευθερίας μας. Ποιος βλάφθηκε εν προκειμένω;
Αντικειμενικό, περί του τι είναι ιερό για κάποιον, μπορεί να υπάρχει μόνο ως μετα-ορισμός, δηλαδή να περιγράφει τι "μπορεί να είναι" και όχι "τι είναι" ιερό.
Ας υποθέσουμε ότι είμαστε καλοί φίλοι, και περπατάμε σε ένα boulevard :) , συζητάμε , και γώ κρατάω το σκύλο μου από το λουρί του.
Εχεις ξεχαστεί εξαιτίας της κουβέντας ( γιατί είναι και απόλαυση να μιλάς μαζί μου :p ) όταν ξαφνικά συνηδειτοποιείς ότι είμαστε μπροστά στο παγκάκι που σαν κοριτσάκι φίλησες για πρώτη φορά, τον πρώτο σου έρωτα. Νιώθεις ένα ελαφρύ σφίξιμο στο στομάχι, μιά κατάνυξη. Στον "αντικειμενικό κόσμο" το μόνο που άλλαξε σε σχέση με 1 λεπτό πρίν , είναι ότι μετακινηθήκαμε λίγο μέσα στο χωροχρονικό συνεχές. Τα x,y,z και t άλλαξαν απλά τιμή. Αλλά για σένα, αυτός ο χώρος έχει άλλη αξία, τόσο σημαντική που τη νιώθει ακόμα και το σώμα σου (πέρα από το μυαλό σου) όταν περνάς από εκεί. Αυτό είναι ο ορισμός του ιερού, ...χώρου εν προκειμένω. (περίπου έτσι το δίνει και ο Mircea Eliade στο: "Το ιερό και το βέβηλο)
Ε, λοιπόν, όπως περπατάμε, ο σκύλος μου (τον ανέφερα στην αρχή;) τραβάει το λουρί για να πάει να κατουρήσει στο παγκάκι. Επειδή μου έχεις διηγηθεί την ιστορία,σε μιά άλλη μας βόλτα δεν θα τον αφήσω να κατουρήσει εκεί, γιατί δεν το θεωρώ ευγενικό :)
Όλα τα λεφτά ο τίτλος που έβαλες!!
Για τα περί ελευθερίας πιστεύω πως ο Όργουελ το έθεσε καλά αν και δεν υφίσταται πρακτική εφαρμογή σε μεγάλο βαθμό. Λίγοι είναι ελεύθεροι να κάνουν και να πουν ό,τι θέλουν. Αυτοί οι λίγοι είναι είτε τρελοί είτε υπεράνω νόμων και περιορισμών.
Εύκολα Kate.
Κουφαίνεις τον κόσμο με ηχηρές μεγαλοστομίες και τον κάνεις να μην βλέπει μπροστά του με πλύση εγκεφάλου, τηλεκατευθυνόμενη...
Εύκολα. Δυστυχώς.
@jef costello: μ' αρεσε το παράδειγμα που έγραψες. Αλλα επιμενω πως η ανεκτικότητα του "ιερού" και του "σεμνού" έχει και τα όρια της. Τα οποία είναι γαι μενα το τρίπτυχο:σεβασμος της ανθρώπινης αξίας, ελεύθερη αναοτυξη της προσωπικότητας και ισότητα. και τώρα μετα τη διακήρυξη της δεκαρας χαιρετώ!
@2σχ2:δεν ξερεις πως γουσταρω όταν σας αρέσουν αυτα που γραφω.Κι ακόμη δεν εχεις δει τίποτα ευειδή μου.. Ετοιμασου για ποστ χαρισμα.Σε λίγο θα το χαρείς.Φιλι μεγαλο. Εγω είμαι με τους τρελούς... χχχχ
@idustrialdaisies: οι αδειοι τενεκεδες κανουν θόρυβο ως γνωστόν. Προτιμώ τα ήσυχα ποταμια που κρύβουν ενδιαφέροντα όντα... Εχω φυλαχτο τη φραση τυο Ελύτη: "...οι ωραίες μειοψηφίες είναι το κατι αλλο.." σε φιλω μαργαριτούλα.
Δημοσίευση σχολίου